Štatistiky šíriace sa Facebookom sú nepravdivé, skutočný počet úmrtí ku koncu roka 2020 dramaticky rástol

Copyright AFP 2017-2021. Všetky práva vyhradené.

Začiatkom januára 2021 zdieľali tisíce ľudí príspevky, podľa ktorých mal byť počet úmrtí na Slovensku za rok 2020 na úrovni dlhodobého ročného priemeru, čím chceli spochybňovať reálnosť či rozmer krízy pandémie nového koronavírusu. To však nie je pravda, vyvrátil to štatistický úrad aj ministerstvo vnútra. Tieto čísla pochádzajú zo stránky, ktorá len počíta odhady na základe dlhodobých demografických trendov. V skutočnosti počty úmrtí v posledných mesiacoch roka 2020 výrazne narástli v porovnaní s dlhodobými priemermi.

1. januára 2021 bol na súkromnom profile zazdieľaný príspevok s týmto znením: „takže vážení aká pandémia???!! Úmrtnosť na Slovensku: rok 2019 - 53 234 osôb rok 2020 - 53 643 osôb Štatistiky nepustia a robia z nás úplných hlupákov ? Snáď už to pochopia všetci lebo neviem aký dôkaz je ešte potrebný!“

Snímka FB príspevku vyhotovená 14. januára 2021

Súčasťou tohto príspevku boli dva obrázky. Ten vľavo obsahuje snímku stránky Štatistického úradu (ŠÚ SR), kde sa uvádza skutočný počet úmrtí za rok 2019 na Slovensku, tj. 53 234. Obrázok vpravo je snímkou zo stránky countrymeters.info, na ktorej vidíme “slovenské populačné hodiny”. V riadku „ročné úmrtia do daného dátumu“ je údaj 53 643. Tento príspevok zdieľalo viac ako 4 400 používateľov Facebooku.

Číslo úmrtí 53 643 za rok 2020 bolo aj v inom príspevku, ktorý bol súkromným profilom uverejnený 3. januára. V ňom bola okrem údajov za roky 2019 a 2020 doplnená časová rada úmrtí na Slovensku od roku 2010. V tomto príspevku sa píše:„V prvom rade sa všetci ukľudnime a poďme si zahrať novú spoločenskú hru s názvom: NÁJDI SVOJU PANDÉMIU... Tú strašnú médiami milovanú pandémiu (…).“ 

Snímka FB príspevku vyhotovená 14. januára 2021

Tento príspevok zdieľalo viac ako 6 600 používateľov Facebooku. A bol to práve tento príspevok a jeho snímky, ktoré sa následne začali virálne šíriť na Facebooku.

Rovnaké čísla boli zdieľané napríklad tu (2 800 zdieľaní) alebo tu (600 zdieľaní). Šírenie nabralo na obrátkach, keď uverejnila dlhý status s týmito číslami facebooková stránka Lukáša Machalu, bývalého poradcu predsedu NR SR Andreja Danka, ktorý zdieľalo viac ako 2 200 používateľov FB.

Vo svojom statuse s nadpisom „ŠTATISTIKY ÚMRTNOSTI NEKLAMÚ“, v ktorom píše aj o „manipulácii verejnej mienky“, „zatajovaní pravdy“ a „perfektnom biznise pre výrobcov testov a vakcín“, okrem iného píše o údajoch úmrtí pre rok 2020 nasledovné: „Pri roku 2020 môžeme pracovať zatiaľ s inými údajmi mimo Štatistický úrad SR, ale oficiálne číslo bude odlišné len minimálne - v rámci tzv. smerodajnej - štatistickej odchylky.“ Na skutočnosť upozornil novinár Vladimír Šnídl.

Snímka FB príspevku vyhotovená 14. januára 2021

Machala bol aj v minulosti známy šírením dezinformácií, v roku 2017 taktiež šéfoval služobnému úradu ministerstva školstva, odkiaľ bol však po mesiaci odvolaný. V parlamentných voľbách v roku 2020 kandidoval Machala za SNS z 27. miesta kandidátky.

Machalov status skopírovali dezinformačné stránky eurorespekt.sk a badatel.net, článok Bádateľa zdieľal ďalej napríklad slovenský spisovateľ Gustáv Murín.

Tie isté čísla zdieľala aj FB stránka Mariána Mišúna, kandidáta č. 39 strany Kotleba - ĽSNS v parlamentných voľbách 2020, dnes mestského poslanca v Púchove, ktorý v minulosti presadzoval pracovné tábory pre Rómov.

Dezinformácie o počte úmrtí spomínal 11. januára aj Vladimír Soták, predseda Klubu 500 (združenia slovenských podnikateľov), vo vysielaní televízie TA3 (v čase od 1:14:00). Ten okrem Slovenska spomínal aj nepravdivé tvrdenia o úmrtiach v Rakúsku či Nemecku. Agentúra AFP ich vyvrátila tu a tu.

Aj druhá verzia čísel

Okrem počtu úmrtí 53 643 sa na sociálnej sieti šírilo aj iné číslo o slovenských úmrtiach za rok 2020, a to 53 655. 

Toto číslo bolo v slovenskom kontexte rozšírené prostredníctvom FB stránky Otvorme oči 4. januára 2021. Príspevok obsahoval obrázok s tabuľkou úmrtí za jednotlivé roky, pričom pri roku 2020 bol uvedený počet 53 655, ich priemer a URL adresy „zdrojov“; stránky ŠÚ SR slovak.statistics.sk a countrymeters.info.

Snímka FB príspevku vyhotovená 14. januára 2021

Stránka Otvorme oči následne zazdieľala rozšírenú tabuľku obsahujúcu časovú radu od r. 1993 v komentári pod pôvodným príspevkom.

Tú neskôr zdieľali ďalšie stovky ľudí napríklad tu, tu alebo zo stránky Chemtrails Slovensko.

Tím AFP Fakty identifikoval bezmála 30 príspevkov či individuálnych kusov obsahu zverejnených od 1. januára 2021, ktoré obsahovali obdobné tvrdenia. Tieto mali súhrnne viac ako 17-tisíc zdieľaní.

Tvrdenia o tom, že by na slovensku za rok 2020 zomrelo niečo cez 53-tisíc ľudí, tj. že počet úmrtí bol na úrovni dlhodobého priemeru, sú však nepravdivé, čo potvrdil ŠÚ SR, polícia aj ministerstvo vnútra. V skutočnosti počet úmrtí dramaticky narástol a najviac z nich bolo zaznamenaných v posledných mesiacoch roka - súbežne s nastupujúcou druhou vlnou pandémie koronavírusu SARS-CoV-2.

Odkiaľ čísla pochádzajú

Časová rada počtu úmrtí, či už od roku 2010 alebo od roku 1993 až po rok 2019, je v oboch typoch príspevkov uvedená správne a pochádza z dát ŠÚ SR dostupných tu.

Údaj pre rok 2020 je však uvedený nepravdivo a napriek tvrdeniam z niektorých príspevkov, nepochádza z oficiálnych dát ministerstva či ŠÚ SR.

Ako už bolo uvedené, údaj o počte úmrtí na úrovní 53-tisíc pochádza zo stránky „populačných hodín“ pre Slovensko na stránke countrymeters.info.

Keď si človek otvorí túto stránku dnes, v roku 2021, vidí na nej nové „aktuálne“ hodnoty pre daný dátum v roku 2021. Aj teraz je však na stránke sekcia o demografii roku 2020, a v tej je uvedený ročný počet úmrtí 53 655:

Snímka stránky countrymeters.info vyhotovená 14. januára 2021

Číslo 53 643 bolo odčítané zo stránky countrymeters.info skôr, konkrétne 30. decembra 2020 o 21:54 večer, čo dokladá snímka v prvom z uvedených FB príspevkov:

Snímka stránky countrymeters.info vyhotovená 30. decembra 2020 stiahnutá z profilu FB používateľa Iva Dítětová 14. januára 2021

Lenže stránka countrymeters.info neposkytuje skutočné údaje o narodeniach alebo úmrtiach v jednotlivých krajinách sveta v reálnom čase. Namiesto toho len na základe dlhodobých demografických trendov a predikcií ponúka počítadlo odhadov, ktoré sa sústavne navyšuje, čím sa vytvára ilúzia, že čísla sú priebežne aktualizované.

Snímka stránky countrymeters.info vyhotovená 14. januára 2021

„Údaje o obyvateľstve sú odhadmi stránky Countrymeters založené na najaktuálnejších dátach Organizácie spojených národov,“ píše sa priamo na stránke. V hornej časti stránky je aj špeciálne varovanie týkajúce sa priamo ochorenia COVID-19: „Prosíme berte na vedomie, že populačné hodiny nezahŕňajú úmrtia spôsobené COVID-19 vírusom. A neodrážajú aktuálnu migračnú situáciu spôsobenú obmedzeniami pohybu.“

V sekcii Podmienky služby stránka countrymeters.info uvádza: „Countrymeters nemôže zaručiť správnosť informácií, ktoré používame. (...) Informácie na tejto webovej stránke môžu obsahovať nepresnosti alebo chyby. (...) Countrymeters.info nepreberá absolútne žiadnu zodpovednosť za akékoľvek chyby na stránke. Akékoľvek spoliehanie sa na tieto informácie je preto výlučne na vaše vlastné riziko.“

Realita: Úmrtia od októbra drasticky rastú

„Dajte si pozor na hoax, ktorý sa v posledných dňoch šíri z viacerých zdrojov (...). Ide o porovnanie počtu úmrtí za uplynulé roky, pričom údaje z minulých rokov vychádzajú zo skutočných dát zo štatistického úradu, ale údaje za rok 2020 vychádzajú len z odhadov počtu úmrti na základe minulých dát alebo demografických prognóz,“ vyvracia dezinformácie vo FB príspevku zo 7. januára Ministerstvo zdravotníctva SR.

Nepravdivé tvrdenia vyvrátila na svojej facebookovej stránke aj Polícia SR. 

Štatistický úrad SR zverejnil 12. januára na svojom webe článok, v ktorom sa uvádza: „Údaje o zomretých za skončený mesiac Štatistický úrad SR zhromaždí a spracuje v priebehu dvoch mesiacov. Aby sme obmedzili a vyvrátili šírené nepravdivé hoaxy a dezinformácie zverejňujeme predbežné dáta za november v predstihu.“

Keďže ŠÚ SR spracováva dáta s istým oneskorením, ich dáta za december ešte nie sú k dispozícii. ŠÚ však zverejnil, že „v súhrne od začiatku roka (2020) do konca novembra zomrelo v SR 51 276 osôb, čo je o 1 600 až 3 900 osôb viac ako v posledných piatich predošlých rokoch za rovnaké obdobie.“

Zo zverejnených dát je zrejmé, že počet úmrtí v SR sa výrazne zvýšil, a to najmä v skupine seniorov od 65 do 74 rokov a najmä v októbri a novembri 2020. Prírastok úmrtí sa líšil medzi jednotlivými krajmi. „Najvýraznejší prírastok zomretých bol v novembri v Trenčianskom kraji a Prešovskom kraji a to o 59 %,“ píše sa v článku ŠÚ SR.

Dátový novinár Daniel Kerekes publikoval 12. januára v Denníku N článok, v ktorom zverejnil dáta z Registra fyzických osôb ministerstva vnútra (Register FO). Tento register má pri úmrtiach sčasti odlišnú metodiku než ŠÚ SR, počítajú sa sem aj úmrtia občanov žijúcich v zahraničí, kým v ŠÚ SR sú údaje o úmrtiach všetkých, ktorí majú na Slovensku trvalý pobyt (tj. aj cudzincov žijúcich na Slovensku).

Tím AFP Fakty jeho informáciu overoval; 12. januára sme emailom od Ministerstva vnútra SR obdržali totožné údaje z daného registra, tj. dáta o súhrnnom počte úmrtí občanov Slovenska za jednotlivé mesiace roku 2020 bez akýchkoľvek ďalších osobných či demografických údajov.

Z týchto dát vyplýva, že počet úmrtí (tj. „úmrtí občanov, ktorým bolo zapísané úmrtie v čase od 1.1. 2020 do 31.12.2020 bez ohľadu na miesto úmrtia“) na Slovensku bol 59 615. Za december pritom malo byť zaregistrovaných až 7 362 úmrtí, čo výrazne vybočuje z priemeru.

Čísla z Registra FO môžu byť oproti oficiálnym dátam ŠÚ SR, na ktoré si budeme musieť počkať, mierne nadhodnotené, čo pre AFP povedala aj hovorkyňa ŠÚ SR Jana Morháčová. Keď sa však pozrieme na rozdiel medzi dátami o počte úmrtí ku koncu novembra z ŠÚ SR (51 276) a z Registra FO (52 253), zistíme, že ministerstvo vnútra eviduje len o 977 úmrtí viac, tj. takáto odchýlka je na úrovni 1,9% (z dôvodov popísaných vyššie).

Keď sa pozrieme na dáta z Registra FO po jednotlivých mesiacoch, vidíme, že najväčší rast počtu úmrtí bol zaznamenaný v októbri, v novembri a v decembri 2020, tj. v čase, keď sa na Slovensku rozšírila druhá vlna ochorenia COVID-19. Dáta ŠÚ SR pritom vývoj kopírujú, aj keď zatiaľ nie sú kompletné.

Graf mesačných počtov úmrtí za rok 2020 z dát Registra FO od ministerstva vnútra a z dát ŠÚ SR (bez decembra 2020) vyhotovený 14. januára 2021:

Práve úmrtia v mesiaci december 2020 komentovala hovorkyňa ŠÚ SR Jana Morháčová pre AFP aj telefonicky: „Dvanásty mesiac my ešte nemáme spracovaný. Napriek odchýlke je číslo od ministerstva vnútra v niečom indikatívne a bude plus mínus o jedno, dve percentá aj realitou. To číslo za december je tak vysoké oproti štandardu a decembrom posledných 20 - 30 rokov, že aj keď sa naša definitívna hodnota bude o niečo líšiť, stále to bude najvyšší mesačný počet  zomretých za posledných niekoľko desiatok rokov.“

Od 1. januára 2021 bol na Slovensku zavedený zákaz vychádzania v rámci prísnejšieho lockdownu. V niektorých regiónoch, napríklad v Nitre, sa lockdown 11. januára ešte sprísnil po tom, ako začala kolabovať fakultná nemocnica.

COVID-19