Soták vo vysielaní TA3 používal nepravdivé dáta, na Slovensku zomrelo minulý rok takmer o 11% viac ľudí ako v roku 2019

Copyright AFP 2017-2021. Všetky práva vyhradené.

Viac ako 12-tisíc používateľov FB zdieľalo video s priemyselníkom Vladimírom Sotákom, ktorý v živom vysielaní televízie TA3 tvrdil, že počet zomretých v ôsmich krajinách EÚ v roku 2020 sa významne nelíšil oproti roku 2019, v niektorých štátoch vraj dokonca medziročne klesol. Nie je to pravda, jeho čísla pochádzajú zo stránky, ktorá len počíta odhady na základe dlhodobých demografických trendov, avšak nemá nič spoločné s reálne zozbieranými dátami za rok 2020. Na Slovensku zomrelo v roku 2020 o 10,8% viac ľudí ako v roku 2019, v susedných krajinách bol nárast ešte vyšší.

Viac ako 10 000 používateľov Facebooku zdieľalo štvorminútové video uverejnené na súkromnom profile 18. januára 2021. Vo videu vystupuje Vladimír Soták, generálny riaditeľ spoločnosti Železiarne Podbrezová a predseda Klubu 500.

Snímka FB príspevku vyhotovená 9. februára 2021

Soták na videu tvrdí, že má k dispozícii dáta, podľa ktorých sa počet úmrtí v ôsmich štátoch EÚ vrátane Slovenska medzi rokmi 2019 a 2020 významne nevychýlil. V dôsledku globálnej pandémie Covid-19 podľa neho úmrtnosť v jednotlivých štátoch medziročne výrazne nenarástla, v niektorých krajinách dokonca klesla.

Iné verzie videa boli prezentované napríklad tu ako „Oficiálne informácie. Nie HOAX“ alebo na stránke Biely Jazdec s tvrdením, že „liberálne vlády zabíjajú ľudí plúcnymi ventiláciami“. 

Len na Facebooku tak videlo jednu či druhú verziu videa viac ako 270-tisíc používateľov a zdieľalo ho ďalej viac ako 12,5-tisíc z nich.

Odkiaľ video pochádza a čo na ňom zaznie

Video pochádza z vysielania súkromnej spravodajskej televízie TA3 z 11. januára 2021, konkrétne z relácie Téma dňa, ktorú moderuje Peter Bielik. 

Záznam celej relácie je dostupný na stránke televízie TA3. V prvej časti relácie diskutovali Jana Bittó Cigániková (SaS) a Erik Tomáš (Hlas-SD) na tému vakcinácie proti Covidu či plánov na plošné testovanie, v druhej časti diskutovali Emil Macho, predseda Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory, a Vladimír Soták, predseda Klubu 500 a generálny riaditeľ Železiarní Podbrezová, o tom, ako vláda zvláda či nezvláda pomoc pre podnikateľov a priemyselníkov.

Pasáž, ktorá bola neskôr zdieľaná na sociálnych sieťach a v ktorej Vladimír Soták hovorí o počte zomretých v jednotlivých rokoch, začína okolo času 1:14:00.

Moderátor Bielik sa v závere relácie Sotáka spýta na „porovnanie úmrtnosti v jednotlivých rokoch“, aby diváci mohli „zistiť lepší prehľad o tom, čo sa vlastne deje, v akom priestore a v akom čase to vlastne žijeme“.

Soták odpovedá: „Pán redaktor, mám vybranú štatistiku okolitých krajín, kde je Rakúsko, Nemecko, Taliansko, Švédsko, Česká republika, Maďarsko, Poľsko a Slovensko, a môžem v rýchlosti povedať jedno. Mám porovnanie vývoja v rokoch 19 a 20 a môžem povedať, že v Rakúsku v roku 20, poviem len čísla, zomrelo o necelých 600 ľudí viacej, to je necelých 0,7%. V Nemecku o 35-tisíc ľudí menej, to je -3,75%, v Taliansku o 50-tisíc ľudí menej! A čo sme počúvali o Taliansku, Bergamo, mŕtvi, po chodbách, kopú hroby, spoločné hroby, v mraze, strašenie. Švédsko, plus 6-tisíc, plus 7%. Česká Republika mínus 4 194, mínus 3,7%, Maďarsko mínus 2400 ľudí, mínus 1,86%, Poľsko mínus 37-tisíc ľudí, to je mínus 9,24%. A Slovensko, žiaľ, plus 421, nie plus 400-tisíc.“

Skrátená verzia videa je dostupná aj na YouTube a pre úplnosť ju vkladáme aj sem:

Soták tak v živom vysielaní súkromnej televízie prezentoval absolútne a percentuálne rozdiely v ôsmich krajinách EÚ medzi (1) počtom zomretých za rok 2019 a (2) sadou čísel za rok 2020, o ktorých sa nesprávne domnieval, že sú to počty zomretých, v skutočnosti však nemali nič spoločné s empirickou realitou, pretože nepochádzali z oficiálnych štatistík, ale z tzv. online „populačných hodín“ (v angličtine „population clock“).

Kým údaje za rok 2019 sa zhodovali s realitou zverejnenou štatistickými úradmi jednotlivých krajín (aj keď pri niektorých krajinách použil Soták neaktuálne či predbežné údaje, ktoré obsahovali zanedbateľnú odchýlku), jeho dáta za rok 2020 nemali so skutočnými počtami zomretých za rok 2020 spoločné nič. Pochádzali totiž zo stránky Countrymeters.info, ktorá poskytuje len veľmi jednoduché odhady na základe dlhodobých demografických trendov.

Skutočnosť je taká, že vo všetkých spomínaných krajinách dramaticky narástol počet zomretých za rok 2020 oproti roku 2019, a to od 6,2% v Nemecku až po 18,7% v Poľsku. Na Slovensku zomrelo 58989 ľudí, čo je o takmer 5500 viac ako priemer za posledných päť rokov.

Kde urobil Soták chybu 

Denník E upozornil na chyby v Sotákových číslach ešte 13. januára v článku Vladimíra Šnídla. V článku je citovaný výkonný riaditeľ Klubu 500 Tibor Gregor, ktorý mal Sotákovi dáta do relácie pripraviť. Ten priamo priznáva, že kým dáta za predchádzajúce roky pochádzajú zo štatistických úradov jednotlivých krajín, pre rok 2020 použili portál Countrymeters.info.

Totožnú formuláciu ako pre Denník E poslal Gregor po oslovení aj agentúre AFP: „Pokiaľ ide o údaje za rok 2020, čakali sme na zverejnenie údajov zo strany Národného centra zdravotníckych informácií alebo Štatistického úradu SR. Z dôvodu, že neboli zverejnené, použili sme údaje portálu countrymeters.info, ktoré sú verejne dostupné a dovtedy neboli spochybnené (tento zdroj sme aj preverovali a nie je označený ako konšpiračný).“

Problematike stránky Countrymeters.info sme sa venovali už v našom predchádzajúcom článku zo 16. januára. 

Na podstránkach jednotlivých krajín sa nachádza aj sekcia s „Demografiou pre rok 2020“. Na stránke venovanej Slovensku sa napríklad píše, že v roku 2020 malo zomrieť 53655 ľudí - obdobne je to aj pre zvyšné krajiny.

Snímka stránky countrymeters.info vyhotovená 14. januára 2021

Táto stránka však neposkytuje skutočné údaje o narodeniach alebo úmrtiach v jednotlivých krajinách sveta v reálnom čase. Namiesto toho len na základe dlhodobých demografických trendov a predikcií ponúka pomerne primitívne počítadlo odhadov, ktoré sa sústavne navyšuje, čím sa vytvára ilúzia, že čísla sú priebežne aktualizované.

To pre AFP potvrdila aj hovorkyňa Štatistického úradu SR Jana Morháčová: „Internetová stránka Countrymeters.info je zrejme jedna z mnohých internetových stránok, ktoré čerpajú dáta z dlhodobých predikcií – predpovedí demografického vývoja, teda aj počtu zomretých rôznych nadnárodných inštitúcií či organizácií. Nezobrazujú teda reálne výsledky.“

„Údaje o obyvateľstve sú odhadmi stránky Countrymeters založené na najaktuálnejších dátach Organizácie spojených národov,“ píše sa priamo na stránke. V hornej časti stránky je aj špeciálne varovanie týkajúce sa priamo ochorenia COVID-19: „Prosíme berte na vedomie, že populačné hodiny nezahŕňajú úmrtia spôsobené COVID-19 vírusom. A neodrážajú aktuálnu migračnú situáciu spôsobenú obmedzeniami pohybu.“

Snímka stránky countrymeters.info vyhotovená 14. januára 2021

Gregor pre AFP tiež napísal: „Tak ako je to uvedené na tejto stránke, Covid Notice sa týka len časti ‘Slovakia Population clock (live)’ za rok 2021, nie časti Demographics of Slovakia 2020.“ 

V sekcii Podmienky služby však stránka countrymeters.info taktiež uvádza, že neručí za pravdivosť dát. „Countrymeters nemôže zaručiť správnosť informácií, ktoré používame. (...) Informácie na tejto webovej stránke môžu obsahovať nepresnosti alebo chyby. (...) Countrymeters.info nepreberá absolútne žiadnu zodpovednosť za akékoľvek chyby na stránke. Akékoľvek spoliehanie sa na tieto informácie je preto výlučne na vaše vlastné riziko,“ píše sa na stránke.

Tím AFP Fakty overoval, či Soták naozaj použil čísla z Countrymeters.info. Keď sme pre jednotlivé krajiny porovnali reálne dáta za rok 2019 (zo štatistických úradov či v niektorých prípadoch z Wikipedie) a čísla z Countrymeters.info vyšli nám tie isté percentuálne hodnoty, aké spomínal Soták vo vysielaní, a to s presnosťou na dve desatinné miesta.

Na otázku, či Klub 500 považuje za relevantné informovať verejnosť o odhadoch internetovej stránky, ktoré nemajú akúkoľvek oporu v empirickej realite, Gregor emailom 10. februára odpísal, že „pán predseda Soták použil informácie, ktoré boli v tom čase jediné dostupné“. 

Napriek tomu, že sme ho konfrontovali s aktuálnymi dátami Štatistického úradu SR, podľa ktorých bol medziročný nárast počtu zomretých nie „o 421“, ako tvrdil v živom vysielaní Soták, ale o 5755, Gregor pôvodne napísal, že Klub 500 počká na „definitívne oficiálne informácie“.

V závere komunikácie však uviedol, že „Na základe uvedeného Klub 500 vo svojich vyjadreniach a porovnaniach už nepoužíva štatistiky portálu countrymeters.info.“

O deň neskôr poslal Gregor emailom aj nasledujúce ospravedlnenie: „Úprimne nás mrzí, že sme použili v našich výstupoch údaje, ktoré sa s odstupom času ukázali ako nekorektné. S čistým svedomím môžem povedať, že za takmer dvadsaťročnú históriu Klubu 500 sa nám to stalo prvýkrát. O to viac sa budeme snažiť, aby sa to dobudúcna nezopakovalo.“

So žiadosťou o stanovisko sme sa obrátili aj na sekretariát a riaditeľstvo televízie TA3. Telefonicky sa nám ozval moderátor Peter Bielik, ktorý povedal: „Nebudem sa vyjadrovať k ničomu, na čom spolupracuje najväčšia dezinformačná sieť na svete, ktorá sa volá Facebook.“ 

Pre kontext dodávame, že agentúra AFP je od Facebooku nezávislá. Naše partnerstvo spočíva v tom, že signalizujeme Facebooku - za rovnakých podmienok ako desiatky ďalších nezávislých fact-checkingových organizácií - obsah, ktorý nájdeme na internete a považujeme ho za nepravdivý. Facebook takýmto príspevkom ukladá sankcie v podobe redukcie obsahu. Ak autor danej publikácie upraví jej obsah a nová verzia je pravdivá, AFP môže zmeniť svoje hodnotenie a odovzdať tieto informácie Facebooku. Ale je to Facebook, ktorý obmedzuje viditeľnosť príspevkov a môže ju prípadne aj opätovne zvýšiť.

Skutočné dáta: Najviac mŕtvych od druhej svetovej vojny

Tím AFP Fakty zhromaždil čo najaktuálnejšie dáta a údaje z viacerých zdrojov. Využil k tomu databázy Eurostatu a štatistických úradov všetkých spomínaných krajín, tj. Slovenska, Česka, Maďarska, Poľska, Rakúska, Nemecka, Talianska a Švédska:

Bežne zverejňuje väčšina štatistických úradov v Európe populačné dáta o počte zomretých za minulý rok v marci či neskôr v priebehu jari, keďže spočítanie všetkých úmrtných listov zo všetkých matrík je zložitý proces. Dáta v tabuľke sú teda predbežnými, no oficiálnymi, dátami zo štatistických úradov v jednotlivých štátoch, pričom dáta z posledných týždňov roka 2020 sú vo viacerých štátoch spočítané na viac ako 98%. Skontrolovať naše dáta a ich zdroje môžete na tomto odkaze. Oproti definitívnym dátam, ktoré sa budú postupne dopĺňať, môže existovať odchýlka, avšak nemala by byť vyššia ako nízke jednotky percent.

Dáta ukazujú, že na Slovensku sa zvýšil počet úmrtí oproti roku 2019 o 5755, tj. o 10,54%. Najväčší nárast v počte zomretých zaregistrovalo Poľsko (18,74%) a Česko (17,19%).

V Taliansku štatistický úrad zverejnil predbežný počet zomretých zatiaľ len do konca novembra 2020. Pre konzistentnosť dát sme v tomto prípade čerpali z dát Eurostatu. Už z týchto dát vyplýva, že bez toho, aby bolo započítaných necelých 5 decembrových týždňov, počet zomretých v Taliansku je oproti roku 2019 o 4,13% vyšší. Prezident talianskeho štatistického úradu ISTAT Gian Carlo Blangiardo v decembri povedal, že v roku 2020 očakáva nárast v počte zomretých na viac ako 700-tisíc. „Naposledy sa niečo podobné stalo počas vojny v roku 1944,“ povedal Blangiardo 15. decembra podľa agentúry ANSA. Medzi februárom a novembrom pribudlo oproti priemeru piatich predchádzajúcich rokov viac ako 84-tisíc mŕtvych.

Štatistický úrad SR vydal 10. februára tlačovú správu, v ktorej potvrdil, že počet zomretých na Slovensku v roku 2020 bol najvyšší od druhej svetovej vojny. Najviac zasiahnutou skupinou boli seniori od 65 do 74 rokov. „Extrémne rasty boli zaznamenané v decembri, zomrelo až o 71,1 % viac seniorov ako v poslednom mesiaci počas predošlých piatich rokov,“ píše sa v správe.

Druhá tlačová správa vydaná 10. februára sa bližšie týkala seniorov a poskytuje ešte viac detailov: „V tejto vekovej kategórii na tisíc obyvateľov zomrelo až 78 osôb, kým napríklad rok predtým (v r. 2019) to bolo 46 osôb. Najkritickejšia situácia za celý rok 2020 bola v decembri v Nitrianskom kraji, kde zaznamenali mieru úmrtnosti seniorov až na úrovni 93 zomretých na tisíc obyvateľov v tomto veku. Zomieral tak každý jedenásty senior žijúci v tomto regióne.“

Hovorkyňa štatistického úradu Morháčová označila tvrdenia o tom, že by v niektorých európskych krajinách malo byť za rok 2020 rovnako alebo dokonca menej mŕtvych ako v roku 2019 za „absurdné“ a „nepochopiteľné“. Telefonicky pre AFP vyzvala „všetkých, čo verejne vystupujú, aby boli „maximálne zodpovední pri používaní dát“, pretože to inak podľa nej môže viesť k „množstvu zlých reakcií, ktoré nezodpovedajú realite.“

COVID-19