Vyfabrikovaná fotomontáž bola zneužitá na spochybnenie Hegerovej návštevy v Buči

Copyright AFP 2017-2022. Všetky práva vyhradené.

Viac ako tisíc používateľov sociálnych sietí zdieľalo v apríli 2022 obrázky a tvrdenia, podľa ktorých mal premiér Eduard Heger nafingovať svoju návštevu v ukrajinskej Buči, mestečku na predmestí Kyjeva, ktoré sa stalo dejiskom masakru civilistov počas ruskej okupácie. Príspevky obsahovali obrázky, ktoré mali údajne dokladať, že Heger zmanipuloval fotografiu, aby ukázal, že navštívil zničené mesto. Takéto tvrdenia sú však nepravdivé. V agentúre AFP sme preverili originálne fotografie od Úradu vlády SR a potvrdili sme, že pri nich nedošlo k obrazovej manipulácii. Premiéra Hegera sme taktiež dohľadali na vlastných agentúrnych záberoch AFP z návštevy v Buči 8. apríla 2022 a potvrdili sme tak jeho prítomnosť.

Viac ako 1300 používateľov Facebooku zdieľalo príspevok súkromného profilu z 9. apríla 2022, podľa ktorého mal Heger sfalšovať svoje fotografie z návštevy ukrajinského mesta Buča, miesta masakru civilistov na predmestí Kyjeva.

Príspevok obsahuje dve takmer identické fotografie muža uprostred scenérie zničeného mesta. Fotografie sú rovnaké až na časti, na ktorých je mužova hlava. Fotografia vpravo je pôvodná a je na nej Heger; fotografia vľavo je zmanipulovaná a Hegerova hlava je na nej nahradená hlavou neznámeho muža v šiltovke.

Podľa popisu príspevku to však vraj má byť práve naopak. Príspevok nepravdivo naznačuje, že obrázok vľavo s mužom v čiapke má byť originál a fotografia s Hegerom mala byť sfalšovaná: „Všetci sa fotia na tom istom mieste ako na kolotočoch (...) Možno iba hlavičku pomenia....“

Snímka nepravdivého FB príspevku vyhotovená 19. apríla 2022

Zavádzajúci príspevok obsahuje aj zmienku o Hegerovej fotografie z jeho cesty vlakom na Ukrajinu, na ktorej má premiér nasadenú aj nepriestrelnú prilbu.

Rovnaká koláž bola zdieľaná aj na ďalších miestach na slovenskom Facebooku (tu, tu).

Obrázok bol zdieľaný aj na FB stránke „Dopoludnie na Infovojne InfoVojna a iné altermédiá“ či na stránke oral.sk, ktorú sme v minulosti opakovane hodnotili. Tieto verzie obsahujú aj priame označenie: zmanipulovaná fotografia je označená slovom „originál“ a tá autentická slovom „fotomontáž“.

Snímka nepravdivého FB príspevku vyhotovená 19. apríla 2022

Nami identifikované príspevky mali na Facebooku dohromady viac ako 1800 zdieľaní.

Takéto nepravdivé tvrdenia sa na sociálnych sieťach objavujú za účelom podkopania dôvery v západných lídrov, inštitúcie a médiá.

Pre overenie tvrdení sme oslovili sme Úrad vlády SR pre získanie originálov fotografií uverejnených na Hegerových účtoch na sociálnych sieťach, aby sme skontrolovali, že naozaj nevykazujú známky manipulácie.

Fotografie sme tiež porovnali so zábermi z danej udalosti v archíve agentúry AFP a iných médiách a potvrdili sme tak, že premiér Buču skutočne navštívil.

Heger súčasťou európskej delegácie

Ukrajinské úrady uvádzajú, že ruskí vojaci zabili desiatky civilistov počas okupácie Buče, mesta ležiaceho severozápadne od Kyjeva.

Niekoľko dní po stiahnutí ruských síl vstúpili do mesta novinári AFP a 2. apríla potvrdili prítomnosť približne 20 tiel ležiacich na uliciach v civilnom oblečení. Ruské úrady pritom tvrdili, že tieto scény boli zinscenované hercami - investigatíva AFP a BBC však ukázala, že takéto tvrdenia boli nepravdivé.

Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyen viedla delegáciu do Kyjeva, ktorej súčasťou bol aj premiér Heger a počas ktorej lídri 8. apríla navštívili aj zničenú Buču. O ich návšteve v tom čase informovali mnohé medzinárodné aj slovenské médiá (tu, tu, tu).

Heger uverejnil fotografie z návštevy na svojom instagramovom a facebookovom účte 8. apríla 2022 s popisom: „Dnes som navštívil mesto Buča, ktoré leží len pár desiatok kilometrov od Kyjeva. (...) Videl som aj masové hroby a vôbec nebudem preháňať, ak poviem, že tento pohľad mnou hlboko otriasol. Nesmieme dovoliť Vladimirovi Putinovi pokračovať v jeho vojnových zločinoch páchaných voči ukrajinskému ľudu.“

Jedna z týchto fotografií bola neskôr zneužitá pre fotomontáž šírenú v príspevkoch na sociálnych sieťach, podľa ktorých Heger svoju návštevu v Buči nafingoval.

Realita: Vyfabrikovaná fotomontáž

Predmetná koláž bola na sociálnych sieťach zdieľaná v príliš nízkej kvalite a rozlíšení na to, aby sme dokázali priamo posúdiť jej autenticitu. Pri nahrávaní na sociálne siete sa pôvodné fotografie komprimujú (znižuje sa ich kvalita) a taktiež sa zmažú metadáta, podkladové údaje fotografií obsahujúce viac podrobností napríklad o čase vyhotovenia.

Tím AFP Fakty sa preto skontaktoval s tlačovým odborom Úradu vlády SR so žiadosťou o doručenie pôvodných fotografií za účelom overenia presného času ich vyhotovenia a bližšieho preskúmania častí fotografií, ktoré vraj mali byť zmanipulované.

Na našu žiadosť odpovedala riaditeľka Tlačového a informačného odboru Úradu vlády SR Simona Mikušová, ktorá sprevádzala premiéra na jeho ceste na Ukrajinu a ktorá vyhotovila aj predmetné fotografie v Buči.

Tlačový odbor agentúre AFP doručil 19. apríla dve surové fotografie v pôvodnom rozlíšení priamo zo zariadenia, ktoré ich vyhotovilo. Jedná sa o fotografie nižšie:

Originál fotografie z Hegerovej návštevy v Buči, ktorý sme obdržali od Úradu vlády SR 19. apríla 2022
Originál fotografie z Hegerovej návštevy v Buči, ktorý sme obdržali od Úradu vlády SR 19. apríla 2022

 

 

Pri bližšom pohľade na metadáta fotografií pomocou online nástroja Metadata2Go sme zistili, že fotografie boli vyhotovené 8. apríla 2022 o 15:58 miestneho času zariadením iPhone 13 Pro Max. Fotografie obsahujú aj údaje o expozícii, čo naznačuje, že ide o autentický výstup z fotoaparátu.

Metadáta pôvodnej fotografie na snímke výstupu z online nástroja Metadata2Go

Fotografie sme taktiež podrobili forenznej analýze v nástroji InVID-WeVerify, ktorý dokáže odhaliť manipuláciu s jednotlivými pixelmi v obrazových súboroch za predpokladu, že sú dostatočne kvalitné a nie sú príliš komprimované. V žiadnom z pôvodných obrazových súborov sme nezistili vizuálnu manipuláciu.

To potvrdzuje, že práve táto fotografia je originálnou a autentickou snímkou, a nie obrázok muža v šiltovke. Rozmazaná tvár muža v šiltovke, ktorá bola nalepená namiesto Hegerovej hlavy za účelom manipulácie, bola v tak nízkej kvalite, že sme ju nedokázali spätne vystopovať, a to ani prostredníctvom spätného vyhľadávania obrázkov.

Použitie filtra “Error Level Analysis” v nástroji WeVerify neodhalilo manipuláciu s pixelmi v originálnej snímke. V prípade manipulácie by mali byť manipulované časti označené výraznou modrou farbou. Porovnanie vyhotovené 20. apríla 2022

Okrem toho bol počas návštevy Hegera a európskych lídrov v Buči na mieste aj fotograf agentúry AFP Sergei Supinsky. Ten vyhotovil priamo na mieste snímky a video, ktoré dokazujú prítomnosť slovenského premiéra.

Pri porovnaní predmetnej snímky zneužitej pre fotomontáž a záberov fotografa AFP vidíme Hegera v rovnakom oblečení (čierny kabát a pod ním nepriestrelná vesta s rovnakými vizuálnymi prvkami).

Hore výrez z originálnej fotografie, ktorú sme obdržali od Úradu vlády SR, dolu fotografia a záber z videa Sergeia Supinského. Červené označenie doplnené agentúrou AFP.

V rovnakom oblečení sa Heger objavuje aj vo videu britského denníka The Guardian.

Riaditeľka tlačového odboru Mikušová vo vyjadrení pre AFP z 19. apríla odmietla tvrdenie, že Hegerova fotografia v Buči je sfalšovaná. Zo šírenia takýchto nepravdivých tvrdení obvinila „dezinformátorov a podporovateľov ruskej agresie na Ukrajine“. „Žiadna forma prezentácie nie je (pre nich) amorálna. Robia to cielene a častokrát za úplatu,“ uviedla.

Mikušová taktiež vysvetlila, prečo mal Heger počas cesty vlakom nepriestrelnú prilbu, ale počas návštevy Buči ju na hlave nemal. „Fotografia z vlaku vznikla pri nácviku osobnej ochrany predsedu vlády. To znamená spravne nasadenie prilby i nepriestrelnej vesty,” uviedla.

Konflikt na Ukrajine