Desiatky tisíc ľudí zdieľali nepravdy o tom, že Zelenského v Nemecku obvinili z korupcie

Copyright AFP 2017-2022. Všetky práva vyhradené.

Desaťtisíce slovenských používateľov zdieľali tvrdenia, podľa ktorých vyšetrovanie nemeckých médií odhalilo nové prípady korupcie ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského a v Nemecku bol z týchto činov obvinený. Príspevky však hrubo dezinterpretujú úryvok z nedávnej biografie ukrajinského lídra, ktorý bol uverejnený v kultúrnej rubrike časopisu Die Welt. Úryvok neobsahuje nové zistenia, odkazuje len na investigatívu, ktorá bola zverejnená v októbri 2021 ako súčasť Pandora Papers. Nemecké úrady v septembri 2022 pre agentúru AFP potvrdili, že v krajine neboli voči Zelenskému vznesené žiadne obvinenia z korupcie.

Tvrdenie bolo v slovenčine pôvodne uverejnené na webovej stránke NewsFront, ktorá preukázateľne šíri dezinformácie a ktorú americké orgány spájajú s ruskou spravodajskou službou FSB.

„Zelenského v Nemecku obvinili z korupcie,“ píše sa v titulku textu zverejneného 8. augusta 2022.

V texte, ktorý má rozsah piatich viet, sa uvádza, že podľa nemeckého denníka Die Welt je Zelensky „skorumpovaný úradník“. Podľa textu má „offshore účty na Cypre, britských Panenských ostrovoch a Belize“, čo vraj naznačujú dôkazy, ktoré „sa dostali do rúk novinárov“.

„Viacerí experti konštatujú, že objavenie sa prvého materiálu z celého cyklu venovaného korupcii na Ukrajine je zlým signálom pre kyjevský režim, ktorý sa každým dňom stáva čoraz neúnosnejšou záťažou pre krízou zmietanú európsku ekonomiku,“ uzatvára príspevok, čím prezentuje uvedené informácie ako aktuálne.

To však nie je pravda; takéto tvrdenia sú zavádzajúce.

Snímka zavádzajúceho FB príspevku vyhotovená 13. septembra 2022

Rovnaký text sa šíril aj na iných miestach vrátane pridruženého telegramového kanála či facebookovej stránky, ale aj prostredníctvom viacerých ďalších telegramových kanálov (tu, tu) alebo súkromných profilov na Facebooku (tu, tu). V čase písania tohto článku jeden z takýchto príspevkov na Facebooku nazbieral viac ako 45-tisíc zdieľaní.

Podľa amerického ministerstva financií, ktoré v apríli 2021 uvalilo sankcie na jej predstaviteľov, sieť NewsFront zdieľa dezinformácie a prokremeľskú propagandu v desiatich jazykoch a je „pod kontrolou ruskej FSB“.

Koláž obsahu pochádzajúceho z NewsFrontu na vlastnej webovej (vľavo), na pridruženom telegramovom kanáli (v strede) a pridruženej FB stránke (vpravo)

Od roku 2015 európsky projekt proti dezinformáciám EUvsDisinfo vyvrátil viac ako 800 nepravdivých tvrdení, ktoré zverejnila sieť NewsFront. Agentúra AFP v minulosti taktiež opakovane preukázala, že tvrdenia uverejnené na kanáloch siete NewsFront sú nepravdivé; napríklad články, ktoré sa snažia na základe neprávd zdiskreditovať prezidenta Zelenského alebo spochybňujú spravodajstvo o vojne na Ukrajine (1, 2, 3).

V auguste 2022 publikovali českí, slovenskí a poľskí investigatívni novinári z Investigatívneho centra Jána Kuciaka, Českého centra pro investigativní žurnalistiku a Frontstory.pl spoločnú investigatívu, v ktorej zmapovali aktivity siete NewsFront vo východnej Európe (tu, tu).

V skutočnosti Zelenskyj v Nemecku nikdy nebol obvinený, čo agentúre AFP potvrdilo aj Spolkové ministerstvo spravodlivosti. Ako uvádzame nižšie, denník Die Welt uverejnil pasáž zo životopisu opisujúcu zistenia o Zelenského ekonomických aktivitách, ktoré však boli prvýkrát zverejnené ako súčasť takzvaných Pandora Papers ešte v októbri 2021.

Die Welt uverejnil úryvok z novej biografie

Pri vyhľadávaní v Googli s kľúčovými slovami „die welt selenskyj“ (názov novín a nemecký prepis mena ukrajinského prezidenta, pozn. red.) sme našli úryvok z knihy, ktorý bol uverejnený na stránke Die Welt len niekoľko dní pred tým, ako bol zverejnený text NewsFrontu.

Úryvok bol uverejnený 3. augusta 2022 v kultúrnej rubrike nemeckého denníka Die Welt. Táto rubrika neprináša spravodajstvo, ale obsahuje články o kultúrnych témach, akými sú literatúra, jedlo, médiá, umenie či divadlo.

Text má nadpis „Tajné dohody prezidenta Zelenského“. Celý text je zamknutý, takže pre všeobecné nahliadnutie sú k dispozícii len úvodné odseky. Odsek, v ktorom sa uvádza, že text je len výňatkom z knihy, sa nachádza na konci článku a bez predplatného nie je viditeľný.

Snímka záveru článku na stránke Die Welt, podľa ktorého ide o úryvok z knihy. Vyhotovená 26. augusta 2022

Píše sa v ňom: „Predchádzajúci text je úryvkom z knihy Stevena Derixa a Mariny Shelkunovej: ‚Selenskyj. Die aktuelle Biografie’ vychádza 6. augusta vo vydavateľstve Edel Books (192 strán, 18,95 eur)."

Derix je holandský novinár a pôsobí v Haagu; tam podľa svojho instagramu býva aj Shelkunova.

Ich kniha bola pôvodne publikovaná v holandčine pod názvom „Zelenskyj: De oorlogspresident“ v júni 2022. Anglické vydanie knihy „Zelensky“ vyšlo v júli 2022. Nemecké vydanie vyšlo v auguste 2022.

Die Welt 20. septembra agentúre AFP potvrdil, že uverejnený text je naozaj úryvkom zo životopisu. „Ide o preprint určený na online zverejnenie, každý týždeň uverejňujeme veľa podobných. Tento konkrétny úryvok sme vybrali preto, lebo tvorí svojstojný text; jednotlivé obsahy však pochádzajú od samotného autora knihy,“ uviedla Mara Delius z oddelenia fejtónov a literárneho sveta denníka Die Welt.

Pomocou služby Google Books sa nám podarilo potvrdiť, že text, ktorý použil Die Welt, sa zhoduje s pôvodným textom nemeckého vydania životopisu. Vykonaním vyhľadávania kľúčových slov so slovami z každého z prvých pár odsekov Die Welt sme našli zodpovedajúce časti knihy (pozri kľúčové slová z prvých odsekov tu, tu, tu, tu, tu alebo tu).

Úryvok z knihy sa týka prípadov, ktoré vrhajú negatívne svetlo na Zelenského, t. j. predovšetkým zistení z medzinárodného vyšetrovania s názvom Pandora Papers. V úryvku je opísaná aj ďalšia kauza, takzvaná Wagnergate. Ako však vysvetľujeme v poslednej časti tohto článku, žiadne z týchto zistení nie je originálne ani nové.

Autor biografie komentuje „prokremeľských trolov“

Derix 29. augusta agentúre AFP v e-maile potvrdil, že úryvok pochádza z jeho knihy. Odkázal nás na vlákno na Twitteri zo 7. augusta, v ktorom sám uvádza, že „prokremeľskí trolovia“ široko zdieľali úryvok z jeho knihy, ktorý zverejnil Die Welt, ako údajné „spravodajstvo“ nemeckého denníka.

„Kremeľskí trolovia a milovníci Putina (...) horúčkovito tweetovali o pre-publikácii nemeckého vydania našej biografie o Zelenskom v @welt,“ napísal Derix. „Die Welt minulý týždeň uverejnil časti siedmej kapitoly 'Zelenského'. Venujeme sa v nej dvom (dobre známym) kauzám, do ktorých sa Zelenskyj počas svojho prezidentovania zaplietol,“ upresnil.

Dodáva, že „článok je zamknutý a zďaleka nie všetci kremeľskí trolovia budú hovoriť po nemecky. Napriek tomu sa 'správa' o Zelenskom široko zdieľala na medzinárodnej úrovni“.

Derixove vlákno pokračuje: „Nevyhýbame sa kauzám (ako napríklad offshorom na Panenských ostrovoch). Píšeme však aj o kvalitách tohto výnimočného prezidenta.“

Hovorí, že hoci Zelenskyj zostáva „červeným súknom pre armádu kremeľských trolov“, kniha je dostupná pre každého, kto sa naozaj chce dozvedieť o „Putinovom vyzývateľovi“.

Pandora Papers: Investigatíva z roku 2021

Zelenskyj bol zvolený za hlavu Ukrajiny v roku 2019 so ziskom 73 percent hlasov, čo je najväčší podiel v histórii krajiny. Pred voľbami sľúbil rozsiahle zmeny vrátane boja proti korupcii.

Úryvok z knihy, ktorý priniesla kultúrna rubrika denníka Die Welt, odkazuje konkrétne na uniknuté dokumenty odhaľujúce finančné tajomstvá a prepojenia 35 súčasných a bývalých svetových lídrov vrátane Zelenského, ktoré boli zverejnené v roku 2021 pod názvom Pandora Papers.

Medzi miliónmi uniknutých dokumentov, ktoré získalo Medzinárodné konzorcium investigatívnych novinárov (ICIJ), boli aj také, ktoré ukazujú, že Zelenskyj a jeho partneri v televíznej produkčnej spoločnosti Kvartal 95 vytvorili sieť offshorových firiem funkčnú najneskôr od roku 2012.

Výsledky vyšetrovania boli v októbri 2021 simultánne zverejnené vo viacerých investigatívnych médiách po celom svete, napríklad v ukrajinčine (tu, tu), v češtine Českým centrom pre investigatívnu žurnalistiku alebo v angličtine organizáciou Organized Crime and Corruption Reporting Project (OCCRP).

Spoločnosť Kvartal 95 pravidelne vytvárala obsah pre televízne stanice vlastnené ukrajinským oligarchom obvineného z mnohomiliardového podvodu, za čo údajne získala viac ako 41 miliónov dolárov prostredníctvom siete offshorových firiem. Tieto offshorové firmy Zelenského spoločníci využili aj na nákup troch lukratívnych nehnuteľností v centre Londýna. V dokumentoch však nie je žiadna zmienka o tom, že by sa na londýnskych realitných transakciách podieľal samotný Zelenskyj.

V texte z NewsFrontu sa uvádza, že Zelenskyj má v súčasnosti účty v zahraničí v Belize, na Britských Panenských ostrovoch a na Cypre. Z dokumentov Pandora Papers však vyplýva, že Zelenskyj previedol vlastníctvo svojho podielu v offshorových spoločnostiach ešte pred svojím zvolením v roku 2019.

Z uniknutých dokumentov vyplýva, že Zelenskyj len mesiac pred svojím zvolením daroval svoj podiel v spoločnosti Maltex Multinational Corp registrovanej na Britských Panenských ostrovoch, pod ktorú podľa záznamov spadajú podiely vo filmových produkčných a distribučných spoločnostiach, jednému zo svojich obchodných partnerov Sergejovi Šefirovi. Napriek tomu, že sa svojho podielu vzdal, čoskoro bola uzavretá dohoda, vďaka ktorej mohla táto offshorová spoločnosť naďalej vyplácať dividendy aj spoločnosti, ktorej vlastníčkou bola Zelenského manželka.

Podľa prešetrenia kauzy a Zelenského deklarovaného majetku zo strany ukrajinskej Národnej agentúry pre prevenciu korupcie (NACP) „v prezidentovom priznaní majetku a deklarácií neboli zistené žiadne známky protiprávneho konania alebo nezákonného obohatenia“ (o čom informovali médiá tu, tu, tu). Text celej prešetrovacej správy je k dispozícii tu.

Pavla Holcová, regionálna editorka OCCRP pre strednú Európu, ktorá bola súčasťou investigatívneho tímu Pandora Papers, uviedla 26. septembra 2022 pre AFP Fatky, že stručný text z NewsFrontu nereflektuje pravdivo zistenia investigatívcov.

Taktiež uviedla, že nemá vedomosť o tom, že by sa Zelenskyj ako prezident dopustil trestného činu súvisiaceho s korupciou. „Jednak podiely v offshorových firmách (Zelenskyj) pred nástupom do prezidentskej funkcie previedol. A naviac o bankových účtoch nie je v celom (investigatívnom) texte žiadna zmienka. Riešili sme to v rámci projektu Pandora Papers viackrát – bankové dáta nie sú súčasťou informácii, ku ktorým máme prísup.“

Ďalšími svetovými lídrami, ktorí sa objavili v dokumentoch Pandora Papers, sú bývalý britský premiér Tony Blair, jordánsky kráľ Abdulláh II. alebo libanonský premiér Nadžíb Mikátí. Jedným z najvýraznejších mien bol vtedajší český premiér Andrej Babiš.

V úryvku, ktorý zverejnil Die Welt, sa spomína aj takzvaný prípad Wagnergate, zmarená špeciálna operácia ukrajinských tajných služieb, ktorej cieľ hlavný cieľ – zadržať na Ukrajine žoldnierov súkromnej ruskej paramilitárnej skupiny Wagner – zostal nenaplnený. Kauza vyvolala veľa kontroverzií a spôsobila reputačné škody Zelenskému aj ukrajinským tajným službám.

Žiadne obvinenia v Nemecku

Keďže titulok virálneho slovenského tvrdenia vyvoláva dojem, že Zelenského nemecké orgány činné v trestnom konaní oficiálne obvinili z korupcie, overili sme to priamo na nemeckom Spolkovom ministerstve spravodlivosti (BMJ). Marie-Christine Fuchs, hovorkyňa BMJ, takéto tvrdenia pre agentúru AFP vyvrátila prostredníctvom e-mailu z 22. septembra: „BMJ nevie o žiadnom vyšetrovaní alebo trestnom konaní voči prezidentovi Ukrajiny Volodymyrovi Zelenskému v Nemecku za korupciu. Nie sme si vedomí ani informácií, ktoré kolujú v slovenských médiách.“

V rozpore s tým, o čom sa píše v texte NewsFrontu, úryvok z knihy uverejnený v Die Welt neobsahuje žiadne citáty odborníkov, ktoré by naznačovali možnú zmenu prístupu Západu k situácii na Ukrajine a k súčasnej ukrajinskej vláde.

Ukrajinsko-ruský konflikt